شبکه سازی و بازاریابی شبکه ای- تفاوتها و شباهت ها از دیدگاه مشاوره اقتصادی
شبکه سازی چیست؟
به زبون بسیار ساده هر دو نفری که با هم یک ارتباط دوستانه برقرار میکنن و شدت این ارتباط تا حدی میرسه که هر دو طرف جرات میکنن همدیگه رو با دوستان مشترکشون آشنا کنن وارد دنیای شبکه سازی میشن و عملا در شبکه هم قرار میگیرن.
شبکه سازی به انسانها کمک میکنه که اجتماعی تر زندگی کنن و از اونجایی که حافظه ژنتیک ما خوب یادش میاد که در دوران غار نشینی انسانهای تنها محکوم به فنا بودن ( کما اینکه هنوز هم همینطوره) پس ذهن ما ناخودآگاه به سمت زندگی اجتماعی سوق میده و ما رو وارد شبکه زندگی انسانها میکنه، همین الان هم اگر حس میکنید خیلی انسان گوشه گیری هستید تصور کنید یک لحظه همه فعالان بخش اینترنت گوشه گیر بشن و دست از کار و ارتباط اجتماعی بکشن تا ببینید نظرتون تغییر میکنه یا خیر؟ :))
به عبارت دیگه : ما ملزم به پذیرفتن شبکه سازی هستیم.
مهم : با چه کسانی و چرا وارد شبکه سازی بشویم؟
ما صرفا با کسانی میتونیم وارد شبکه سازی بشیم که ما رو و ظرفیتهای حرفه ای ما رو پدیرفته باشن. ما اگر آدم کم سابقه ای در کارمون باشیم و نشونه هایی از موفقیت در کارمون دیده نشه عملا با دیگران به سختی بتونیم وارد یک شبکه بشیم مگر با کسانی که مثل خودمون تازه شروع کرده باشن و معمولا این تیپ شبکه سازی ها فقط میتونه به پیشرفت قسمت های فنی کار کمک کنه چون مثلا اگر شما بخواین در فرآیند دیجیتال مارکتینگ صاحب یک وبسایت بشن احتمالا همین تیپ دوستان شما میتونن طراحان تازه کاری رو با شما آَنا کنن که تازه اول راهشونه اما این شبکه سازی خیلی به سختی به شما کمک میکنه.
برای درک بهتر این مفهوم حتمالا مقاله قبلی در مورد تستمونیا رو اینجا مطالعه کنید.
به همین ترتیب و در اولویت بعدی کسانی رو برای شبکه سازی انتخاب کنید که قدرت ریسکشون نسبت به سایرین بیشتر باشه. این تیپ افراد هستن که میتونن کمک کنن تا شما در زندگیتون قدمهای بزرگتری بردارین اگر نه افراد محافظه کار جز یاس و ناامیدی چیزی برای شما نخواهند داشت مگر اینکه محافظه کار مثبتگرا و با تجربه باشن.
اما چرا باید وارد شبکه سازی بشیم؟ شبکه سازی میتونه به شما کمک کنه در وهله اول دانش بیشتری کسب کنید و باید این رو بدونیم هر کسی به اندازه دانشش میتونه ثروتمند بشه. دانش اصلا به معنای تحصیلات نیست و دانش های تجربی میتونن کمک حال بهتری برای پیشرفت ما باشن. این مسئله رو دست کم نگیرید.
در وهله دوم یکی از مهمترین کارکردهای شبکه سازی به نظر من تهاتره؛ تهاتر یعنی معامله پایاپای! یعنی جنس بدی و جنس بگیری، خدمات بدی و جنس بگیری، خدمات بگیری و خدمات بگیری ، مثلا خود من قراردادی بستم که دوستی سایتی برای من طراحی کنه و من براش سفارش سایت بگیرم که انجام شد و تا حدی هر دو طرف به هدفشون رسیدن.
اما تهاتر برای افراد هم صنف بهتره، اینکه تو وارد کننده یک سری لباس هستی و دوستی وارد کننده مثلا کفش دادن لباس و گرفتن کفش میتونه سبد کالای هر دوی شما رو تکمیل تر کنه خصوصا به شرطی که پای هم وایستین و در فروش به هم کمک کنید، البته مهم نیست که این کمک حتما مستقیم باشه و صرفا میتونه حمایت از جنس پشتیبانی قیمتی، خدمات پس از فروش و یا همفکری باشه.
بازاریابی شبکه ای، شبکه سازی و سرمایه گذاری:
در معاملات بزرگ لزوما افراد باید به همدیگه اعتماد کنن تا یک معمله شکل بگیره، در معاملات کوچکتر هم همین قانون حاکمه اما با شدت کمتر.
حالا وقتی شما دوست پیدا میکنید و برونگرا تر عمل میکنید عملا این اتفاق میفته که شما افراد بیشتری رو به هات مارکت یا بازار داغتون اضافه میکنید. کسانی که حاضرن با شما وارد تعامل بشن و عمرشون رو سرمایه گذاری کنن. البته من توصیه میکنم با هدف استفاده ابزاری با دیگران وارد تعامل نشید چون به راحتی این مسئله قابل تشخیصه.
دوست پیدا کردن خصوصا در فضای دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی راحت تره چون روند تعامل و شناخت میتونه سریعتر طی بشه و شما با جنبه های زندگی افراد و همچنین اونها با شما سریعتر آشنا خواهید شد.
به همین دلیل قطعا میشود گفت که شما هر چه دایره دوستان بزرگتری داشته باشید سریعتر میتونید به هدف برسید و هات مارکت بزرگتری داشته باشید خصوصا اگر تعاملات برد-برد رو دنبال کنید.
در فیلم جستجوی خوشبختی هم کاراکتر اصلی کریس گاردنر که نقشش رو ویل اسمیت بازی میکرد از طریق بازی گلف و ایجاد روابط دوستانه بود که تونست مشتریان بزرگی پیدا کنه و در نهایت تبدیل به یک کارگزار حرفه ای و بزرگ بشه.
شبکه سازی یعنی دردسر!
درست شنیدید ، هر ارتباطی به خصوص ارتباط انسانی عملا همراه با دردسر و چالش های بسیار زیادی هست. وقتی دو انسان ارتباط میگیرن عملا باید به عواطف هم توجه کنن، گاهی تفاوت سلایق هم رو تحمل کنن و گاهی هم با هم همدرد و یا شادمان باشند.
اگر اونقدر به بلوغ عاطفی رسیدید که بتونید این مسائل رو حل و فصل کنید از همین الان شروع کنید و یک دوست خوب رو هر روز یا هر هفته به جمع دوستانتون اضافه کنید تا نتایج بینظیرش رو ببینید.
موفق باشید
محمد نجاتی
مشاور اقتصادی و مجری پروژه های دیجیتال مارکتینگ