ریتارگتینگ چیست؟
اصولا به دوباره هدف قراردادن مشتربان ریتارگتینگ گفته میشود. اینکه مشتریان قدیمی در چرخه دوباره کسب و کار قرار بگیرند و خرید کنند مهمترین هدف ریتارگتینگ خواهد بود اما المان های تخصصی ریتارگتینگ نیاز به تعریف و تبیین دارند.
در اهمیت این موضوع همین بس که شخصا در کنار یک تیم کارآمد افزایش فروش ۳۶ میلیارد تومانی را توسط ریتارگتینگ تجربه کرده ام.

 

اصول ریتارگتینگ:

۱- شناخت دقیق مشتریان:

بیایید با خودمان صادق باشیم. ما چقدر با جزییات کسب و کار مشتریانمان آشنایی داریم؟
آنها را چقدر میشناسیم؟
با شخصیت فردی و اجتماعی آنها چقدر آشنا هستیم؟
میزان خرید آنها از رقبای ما چقدر است؟
آنها از تمام جزئیات کسب و کار ما راضی هستند؟
آیا ما توانسته ایم رضایت مشتریان را در برخوردهای مکرر کسب کنیم؟
آیا مشتریان ما از آنچه که از ما در شبکه های اجتماعی و وبسایت ما می بینند میتوانند به درک درستی از کسب و کار ما برسند؟

همه اینها سوالاتی هستند که اگر پاسخ آنها را ندانیم و آنها را رعایت نکرده باشیم نخواهیم توانست ریتارگتینگ درستی را به مرحله اجرا در بیاوریم.

خیلی از ما حتی یکبار هم برخی از مشتریانمان را از نزدیک ندیده ایم؟ چند بار به سرکشی های استانی رفته ایم؟

۲- شناخت بازار و خصوصیات جدید آن:
در بهترین حالت بازار و نیازهای آن در کشور ما هر ۴ سال یکبار تغییرات خاصی را تجربه میکنند.
قیمتها ، کالاهای جدید، رقبای جدید، خدمات جدید و حتی انتظارات جدیدی ممکن است در مشتریان ما به وجود آمده باشد.
البته که ما هرگز نخواهیم توانست به همه خواسته های مشتریانمان پاسخ مثبت بدهیم اما باید و لزوما به هر میزان از این خواسته ها که تخصص و کالای ما میتواند آنها را برآورده سازد لبیک بگوئیم.

 

۳- تفاوت ریتارگتینگ در بازار سنتی و دیجیتال مارکتینگ:

ریتارگتینگ در دیجیتال مارکتینگ به این مفهوم است که مشتری که قبلا پیج و یا وبسایت ما را دیده است دوباره به سمت پیج و وبسایتمان جذب کنیم و تا جایی این کار را انجام دهیم که بالاخره مشتری ما را برای خرید و تامین نیازهایش انتخاب کند. این کار از طریق کوکی ها و سشن ها امکان پذیر است و باید برای اجرای آن از عضویت در خبرنامه گرفته تا سیستم های هوشمند تبلیغاتی مانند پلت فرم یکتانت استفاده کرد. اما از آن مهمتر تمرکز کمپین تبلیغاتی ما بر چندباره هدف قراردادن دسته درستی از مشتریان باشد تا جایی که آنها ما را انتخاب کنند و نهایتا ما را به دیگران توصیه کنند.

اما در دنیای سنتی عضو کردن مشتریان در کانال ها و پیج ها، بروز رسانی مکرر اما درست آنها ، تولید و اطلاع رسانی مجدد محصولات ، تماس های تلفنی دوستانه جهت احوالپرسی در ادوار زمانی مختلف، سرکشی حضوری به عنوان مهمترین جزء همه موارد گفته شده و در نهایت ترغیب آنها به اظهار نظر کردن در مورد ما و ترتیب اثر بخشیدن به نظرات آنها است که ریتارگتینگ را معنا میکند.

۴- کمپینگ های تبلیغاتی ریتارگتینگ:
جملاتی مانند "سالهاست که با شماییم..." و جملاتی از این دست زمانی که در تبلیغات مطرح میشوند کمپینگ تبلیغاتی ما را تبدیل به یک کمپین تبلیغاتی ریتارگتینگ میکنند.

چه کسانی باید از ریتارگتینگ استفاده کنند:

در مفهوم سنتی ریتارگتینگ به درد کسانی میخورد که از قبل فعال بوده اند و مشتریانی دارند که میتوانند آنها را دوباره جذب کنند اما در مفهوم نوین آن ریتارگتینگ به درد همه میخورد و میتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم.

با آرزوی موفقیت
محمد نجاتی - مشاور اقتصادی و مجری کمپینگ های دیجیتال مارکتینگ